Brazilian entrepreneur: integrative review of publications about the profile of the female brazilian entrepreneur
Palavras-chave:
female entrepreneurship, profile of the Brazilian entrepreneur, Brazilian women, entrepreneur women, Brazilian entrepreneurshipResumo
Considering the current unequal labor relations according to gender, entrepreneurship is becoming an alternative as a source of income to women. A great number of women end up choosing to engage in a business, due to the lack of formal job opportunities. From this perspective, this paper presents an integrative review of the literature, using the databases ProQuest, Web of Science, and EBSCO. The following keywords were reported: Brazilian entrepreneurs, women entrepreneurs in Brazil, female entrepreneurship in Brazil, as well as their correlated versions in Portuguese. There were 40 articles selected, which contained some sort of description about the sociodemographic and economic profile of the participating women. Individual aspects such as marital status, number of children, race, level of education, social class, and age were not sufficiently explored by the academic literature. In addition, 30 articles were from Management or Business areas, illustrating the lack of studies from Psychology on this theme. Furthermore, just 8 papers were published in English. These features were considered determinant factors to comprehend the reality of entrepreneurial women and should be better explored by future studies looking for a more pragmatic analysis of female entrepreneurship in the Brazilian scenario.Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Considerando a Lei nº 9.610, de 19.02.98 que altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e rege outras providências, a Revista declara as seguintes condições com relação aos Direitos Autorais:
1. Todos os direitos editoriais são reservados a Revista. Nossas revistas são de acesso aberto, gratuitas e sem cobranças de taxas. A aceitação do trabalho para a publicação implica a transferência de direitos do autor para a revista, sendo assegurada a mais ampla disseminação da informação.
2. O autor retém seus direitos morais no artigo, incluindo o direito de ser identificado como autor sempre que o artigo for publicado.
3. A Revista poderá, mediante solicitação formal do autor, autorizá-lo a publicar o artigo na forma de capítulo ou parte de livro.
4. O autor pode fazer fotocópias do seu trabalho, ou distribuí-lo por meio de correio eletrônico ou fax, desde que destinadas às suas próprias aulas e com finalidade de atender objetivos de pesquisa, sob a condição de que: (a) tais cópias não sejam revendidas e (b) referência a fonte original da publicação e o nome da Revista (mantenedora dos direitos de autorais) estejam indicados claramente em todas as cópias feitas do trabalho.